ОТЕЛО

Турски театар Скопље, Македонија

Играју:
Отело: Џенап Самет
Дездемона: Сузан Акбелге
Јаго: Селпин Керим
Касио: Осман Али
Емилија: Зубејде Али
Родриго: Неат Али

Ствараоци:
Писац: Вилијам Шекспир
Режија: Дејан Пројковски
Кореографија: Олга Панго
Музика: Горан Трајкоски
Сценографија: Татјана Христоска Блажевска
Костим: Тања Кларис
Превод: Оздемир Нутку
Виши асистент режије (први асистент): Сибел Абдиу
Асистент режије (други асистент): Теодора Сиљаноска
Асистент сценографа: Милан Несторов
Кунг фу мајстор: Влатко Здравковски

Језик: Турски

Трајање: 100 минута

 

Режисерска експликација

Ову режисерску експликацију желим да посветим глумцима и свим колегама иза сцене сa којима стварамо наше заједничке снове. Ова посвета је за глумце сa којима се разумемо погледом, дисањем, откуцајима срца… за глумце који живе за трен, за оно неразумљиво, за оно што се не објашњава речима, за онај свет у који ако не верујеш не може да постоји. За Селпина, Џенапа, Сузану, Османа, Зубејде, Неата… за глумце сa којима градимо и стварамо снове. Свако стварање нове представе сa њима, само ми потврђује да још увек постоје глумци који посвећено раде и живе у име позоришта… у име ТРЕНУТКА који стварамо… ТРЕНУТКА који зовемо позориште. Управо је због тога ово режисерска експликација за моје глумце преко којих, ја и ви драга публико, чујемо ТИШИНУ НА СЦЕНИ.
Дејан Пројковски

Национална институција Турски театар, Скопље, Македонија

Турска драма, у оквиру Мањинског позоришта у Скопљу, имала је своје прво отварање 1949. године, под покровитељством Извршног већа Града Скопља. Драма је отворена представом „Сумњиво лице” Б. Нушића у режији Абдуша Хусеина. Године 1975, позориште је добило своју сопствену кућу и званично име – Турска драма.

Од 2004, Влада је прогласила позориште Националном институцијом.

Током шест деценија свог развоја, позориште је поставило преко 280 премијерних представа обележених сопственим позоришним изразом и заузело значајно место у културном животу Македоније. Турски театар има сопствену специфичну друштвену и културну структуру и даје значајан допринос потврди мултикултуралности македонског друштва. Данас позориште ужива велику подршку публике и политичара. Оно ради под финансијским и професионалним покровитељством Министарства културе Републике Македоније.
Турски театар је постављао представе у копродукцији са Атељеом 212 из Београда, Србија; Народним позориштем Марсеја, Француска; Градским позориштем Истанбула, Турска; Позориштем „Лабораторио Нове Фиренце“, Италија.


Турски театар из Скопља са својом последњом премијером „Отело” наставља да се идентификује као један од најуспешнијих позоришних колектива у Македонији, нарочито када је у питању глумачки ансамбл. Режисер Дејан Пројковски представу поставља на малу сцену, и у том правцу, односно у правцу изградње камерног позоришног чина, речено позоришним жаргоном, он штриха и текст и неке од улога фокусирајући се на псхологију главних ликова и на расплет крваве драме.

Тодор КУЗМАНОВ
МАКЕДОНСКИ РАДИО

ТУРСКИ ТЕАТАР – СКОПЉЕ: „Отело” Дејана Пројковског – свемоћност воде и метапоруке зла

Шекспирова трагедија „Отело” (1604. год) режисера Дејана Пројковског, у продукцији Турског театра – Скопље, је (камерна) представа која може да буде и метапорука о позоришту као простору који одражава живот. Полазећи с јасном визијом од тога шта жели од овог садашњег „Отела”, Пројковски одабира шест ликова трагедије, из које бира реплике и сцене и на основу њих гради свој став о режисерском и глумачком позоришту.

Тако је настало и позориште које поменутим средствима и посвећеношћу ка заједничкoм остваривању циља држи комплетну пажњу гледаоцу кога су „заробиле” мисли и глумачка игра и концепт који су они створили с режисером.

ЉИЉАНА МАЗОВА
ГЛОБУС